Tradice pečení oplatek je v Opavě dlouhá téměř dvě stě let. Malá rodinná firma se v průběhu času proměnila v supermoderní továrnu s tisícovkou zaměstnanců, která vyrábí sušenky a oplatky pro celý svět.

Od roku 2012 vlastní továrnu mezinárodní společnost Mondelez International a opavský závod je jedním ze tří, které pod něj v České republice spadají. Se šestnácti výrobními linkami jde však zdaleka o závod největší nejen v Česku, ale v celé Evropě. Opava je mimo jiné i jedním ze tří míst na světě, kde se pečou sušenky Oreo. I ty postihl již zmíněný výpadek na trhu. K mání nebyly ani některé druhy Fidorek.

V kladenské restauraci Plzííínka si můžete pochutnat na jedinečném steaku připraveném v unikátním Josper grillu.

Steak na míru nebo snídaně v květinářství. V Česku frčí nové gastro koncepty

„U oplatek Fidorka pozorujeme v meziročním srovnání výrazný nárůst poptávky mezi spotřebiteli, čehož si vážíme a snažíme se výrobní kapacitu navýšit. Na nedostatek Fidorek na trhu měly vliv i dlouhé dodací lhůty hliníkových obalů. Obdobná situace byla u sušenek Oreo, které vyváží opavský závod do celé Evropy. V prvním kvartále tohoto roku jsme měli silnou reklamní kampaň Oreo Batman, a to v souvislosti s premiérou nového filmu této franšízy. Poptávka po netopýřím designu Oreo po celé Evropě předčila očekávání,“ řekl Deníku tiskový mluvčí Mondelez International Jiří Šebek.

Peče se jinak

Hliníkové obaly Fidorek a papírové, používané na sušenky Oreo, nebyly k dostání kvůli výpadku ve výrobě u jednoho z dodavatelů společnosti. „Negativní dopad měly také dlouhé dodací lhůty u této komodity. Pro produkty, po kterých roste poptávka, tedy hledáme nové dodavatele obalových materiálů tak, abychom byli flexibilní, mohli pokrýt zvýšený zájem spotřebitelů a podařilo se nám zabezpečit dostatečné množství obalů ve střednědobém horizontu,“ popsal Šebek.

Výpadek minulých týdnů je podle něj spíše na straně logistiky materiálů než ve výrobě. „Na druhé straně některé výpadky jsou způsobeny zničením výrobního závodu společnosti na Ukrajině v regionu Sumy. Hledáme různé způsoby, jak zvýšit objem produkce zvýšenou efektivitou výroby. Například vyrábíme méně různých balení stejného produktu. Nebo přikročíme k přerušení výroby jednoho druhu a kapacitu použijeme na zvýšení objemu u druhu dalšího. Třeba jsme takzvaně delistovali některé produkty řady Brumík – Brumík Banán a Brumík Meruňka a sušenky TUC z důvodu přerušení výroby ve zmíněné továrně na Ukrajině. Výrobu jiných se ale podařilo převést do Evropy, například Brumík s jahodovou náplní,“ vysvětlil Jiří Šebek.

Obnova ekonomiky i málo zaměstnanců

Výraznou měrou se pak na absenci obalů podepisuje i obnova ekonomiky po ukončení covidových uzávěr.

„Jistě si vzpomenete na nekonečné řady tankerů, které čekaly před přístavy na vylodění nákladu. Dodavatelské řetězce stále nedokáží uspokojit poptávku po komoditách. V globálním měřítku také vidíme horší flexibilitu pracovního trhu zajistit nezbytnou pracovní sílu,“ vyjmenoval Jiří Šebek další důvody krátkodobého výpadku Fidorek, Oreo a dalších sladkých dobrot na pultech obchodů s tím, že v současné době by již měly být všude v ČR dostupné.