Mazda CX-5 dokazuje, že i praktické rodinné auto může být radost řídit

Jedná se o auto, které je podle všech standardů moderní, nemá však v sobě okaté novátorství, naopak se drží zaběhnutých tradic. Zatím si do něj nenašly cestu elektromotory, zato ho stále koupíte s benzínem bez turba a také s dieselem. Pořád si můžete vybrat mezi automatickou a manuální převodovkou, což už v téhle třídě také přestává být obvyklé. A v kabině si udržují vládu klasická tlačítka. Pokud tedy chcete fungl nové auto, ale nechcete si zvykat na futuristický design, převratné technologie a neznámé ovládací prvky, je pro vás Mazda to pravé. 

Podle barvy auta se o člověku leccos dozvíte, říká designérka

Pojďme se podívat na konkrétní auto, na kterém si všechny plusy i případné minusy ukážeme. Na první pohled upoutá zajímavým šedozeleným odstínem. U Mazdy si jde většina lidí – a žen obzvlášť – automaticky pro rudý lak Soul Red Crystal. Vůbec se tomu nedivím, protože ta barva je fantastická, a když na ni zasvítí slunce, není možné od ní odtrhnout zrak. Přesto bych tentokrát asi řešila vážné dilema, protože khaki novinka nabízí výhodu neokoukanosti a autu vysloveně sluší. Nazývá se Zircon Sand Metallic a patří k limitované edici Newground, která zahrnuje ještě neonově žluté rámečky výdechů ventilace, ozdobné švy na černém čalounění a decentní detail na přední masce. Celek působí mimořádně originálně, přesto nijak křiklavě. Určitě nemám obavy, že mi po nějaké době bude lézt na nervy a začnu toužit po klidu obyčejnosti, jak se mi to v případě některých příliš výrazných designových prvků stává. 

Kvalita z nóbl butiků

V interiéru Mazda za poslední léta učinila skok přímo sedmimílový. Kde dříve byla slušná, ale pořád spíš průměrná konfekce, najdete dnes materiály, na které je radost sahat, a při každém doteku cítíte kvalitu. Za takové zpracování by se nemuselo stydět ani auto o pár stovek tisíc dražší. Kabina je přehledná a uklizená, všechny zásadní funkce však stále mají stará dobrá tlačítka. Nevím, jak jste na tom s oblibou displejů, já osobně zůstávám staromilcem. Čudlík je čudlík. Stisknu ho po paměti, on lupne a já vím, že funkce byla aktivována. 

Zdroj: Mazda

V tomto ohledu je Mazda mojí krevní skupinou – displej infotainmentu se pořád ovládá kolečkem na středovém tunelu. V dnešním světě už to působí skoro archaicky, ale používání je vlastně velmi komfortní. Kolečko máte po ruce, nemusíte se nikam natahovat, jde pouze o zvyk. A displej bude pořád krásně čistý, žádný impresionismus z otisků prstů. Systém navíc zůstává poměrně jednoduchý, takže se v něm neztratíte a za deset minut se ho naučíte ovládat, jako byste ho znali odjakživa. Čím dál víc lidí si beztak připojí vlastní telefon a infotainment auta nepoužije prakticky vůbec.  

V bezpečnosti nedělá kompromisy

Navzdory tradiční atmosféře uvnitř je auto vybaveno supermoderními asistenčními technologiemi, které se starají o hladkou jízdu a bezpečnost posádky. Sledují vepředu jedoucí vozidla i chodce okolo vozovky, dokáží předvídat riziko kolize a v případě nutnosti přibrzdit nebo i zcela zastavit. Adaptivní tempomat je skvělý pomocník při popojíždění v městském provozu nebo v dálničních zácpách, samozřejmostí je hlídání mrtvého úhlu nebo hlídání provozu při couvání do ulice. Oceníte i parkovací kameru a senzory, neboť výhled ven přece jen nepatří k nejlepším.

I sedadlo spolujezdce může být pro dítě nejbezpečnějším místem

Když si sednete na sedačku řidiče, budete mít před sebou kulaté budíky, doplněné digitálními ukazateli spotřeby, dojezdu a dalších praktických informací. Do ruky vám padne volant, který je stále klasicky kulatý a na dnešní poměry nezvykle tenký, což bude většině žen s malou rukou na úchop vyhovovat. Oceníte i samotnou sedačku, dostatečně prostornou a pohodlnou, nikoli však přehnaně měkkou. Kabina je opravdu příjemné místo k životu, a to i na zadních sedadlech, kde mohou pohodlně cestovat jak děti, tak dospělí. Nakoukněme ještě do kufru, kde potěší hned dvě vychytávky. Podlaha je u výbavy Newground oboustranná, takže si můžete vybrat kobereček, nebo omyvatelný plast. A pak je tu roleta s průhledným uchycením, díky kterému vidíte ze sedadla řidiče ven, i když je víko kufru zrovna zvednuté. Anebo naopak vidíte dovnitř, když nakládáte věci do kufru. Je to drobnost, ale potěší. 

Zážitek v každé jízdě

V testovaném autě mám nejsilnější benzínový motor o objemu 2,5 litru a výkonu 143 kW neboli 191 koní. Konkrétně tahle motorizace je dostupná pouze s automatickou převodovkou, slabší benzín však pořídíte i s manuálním řazením, pokud je vám bližší. Stejné možnosti dostanete na výběr i v případě naftových motorů. Jak naftu, tak benzín, pak koupíte i s pohonem na všechna čtyři kola. U velkého rodinného SUV, s nímž se jistě v zimě vydáte na hory, to stojí za zvážení. 

Testovací týden jsem zakončila s průměrnou spotřebou kolem 8 litrů, což mi vzhledem k benzínovému motoru, automatu a velikosti auta připadá adekvátní. Hlavně se ale ráda svezu rychle. Dynamika je příjemná a výkon vám na českých silnicích chybět rozhodně nebude. Při předjíždění vám ještě pomůže režim sport, který zrychlí reakci na plyn a umožní celý manévr provést v kratším čase. Pokud jste klidnější povaha a po cestě se spíš kocháte krajinou, dokážete spotřebu udržet kolem šesti litrů.

Zdroj: Viola Procházková
Na závěr jsem si nechala dezert pro řidičky, které autem jezdí rády a dokáží vnímat čas za volantem i jako zábavu. Mazda CX-5 je sice SUV, tedy auto velké, těžké a s vysokým těžištěm, přesto je její řízení skutečným potěšením. Díky atmosférickému motoru zrychluje plynule a hladce, k tomu nadmíru ochotně zatáčí a stále máte pocit, že kormidlo držíte pevně v rukou vy, nikoli nějaká tajemná řídicí jednotka schovaná v útrobách plechu a kabeláže. Podvozek má na zřeteli hlavně pohodlí posádky, v zatáčkách ale spolehlivě drží stopu, takže se nemusíte bát povlávání a ztráty kontroly. Ke skutečnému řidičskému zážitku sice chybí řazení, automat vám ale tuto ztrátu vynahradí bezchybnou prací, o které nemohu říct křivé slovo. Řadí logicky a smysluplně, aniž by na sebe upozorňoval škubáním. Myslím, že o jeho kvalitách něco málo vypovídá i skutečnost, že se v roce 2021 více než 70 % Mazd CX-5 prodalo právě s automatem. Troufám si říct, že i po náročném dni v práci si cestu domů za volantem dokážete užít.

Kolik to bude stát?

Vzhledem k tomu, že nabídka motorů i výbav je široká, může se značně lišit i částka, kterou za auto zaplatíte. Aktuální startovní cena modelu s dvoulitrovým benzínem a výbavou Emotion činí 702 100 Kč, výbava Newground s dvouapůllitrovým benzínem vychází na 1 021 100 Kč. Z vozů podobné velikosti a ceny můžete koupit například Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kiu Sportage, Subaru Forester nebo Volkswagen Tiguan, porovnání konkrétních nabídek a konfigurací už je na vás. Sedněte se dovnitř a projeďte se! Někteří konkurenti mají šanci zabodovat nižší cenou nebo spotřebou, Mazda však jednoznačně vítězí svou ‚normálností‘, uživatelskou přívětivostí a v neposlední řadě řidičským potěšením.

Latest news
Related news