Inflace komplikuje už i randění. Piknik v přírodě je cesta

Například průzkum mezi třemi tisíci uživateli online seznamky Hinge ukázal, že 41 procent dotázaných řeší peníze více než před rokem, nejzasaženější skupinou jsou pak mladí lidé. Emily Derbyová, sedmadvacátnice z Oklahomy, tvrdí že její měsíční randící rozpočet se zdvojnásobil z dvou set dolarů na dvojnásobek.

„Když do toho započítáte benzín na cestu, ceny podniku, kam se jdete najíst, a další nákupy, jedno rande může klidně vyjít na sto dolarů,“ zamyslela se pro agenturu Bloomberg.

Ceny se nafukují a někteří se tak do randění už nevrhají tak po hlavě. Někteří jsou při výběru potenciálního partnera striktnější, jiní dokonce schůzky dočasně zavrhli úplně. Na americké seznamovací platformě OkCupid, třicet čtyři procent ze 70 tisíc uživatelů potvrdilo, že se inflace měla na jejich seznamovací zvyky vliv.

„Na podzim 2020 jsem chodil na schůzky vlevo, vpravo, vůbec jsem se nerozmýšlel,“ říká pětadvacetiletý Seth Rosenberg z Filadelfie. „Teď už moje nadšení není tak velké. Když se schůzka nepovede, můžu přijít o cokoli v rozmezí od padesáti do sto dolarů,“ dodává.

I bohatí škrtají v rozpočtu

Seznamovací expertka Amy Nobilová uvedla, že i zámožní klienti, z nichž si řada platí čtyřměsíční program v ceně patnáct tisíc dolarů, se snaží seškrtat svůj rozpočet na polovinu. Ti, kteří by normálně utratili sto padesát dolarů za večer, rozmýšlejí, jak za rande nechat polovinu i méně.

Lidé, kteří hledají dlouhodobě toho pravého, mají pocit, že by už měli více sledovat svoji útratu na schůzkách. Behaviorální vědkyně působící na seznamce Hinge, Logan Uryová, uvedla, že se lidé shání po čím dál levnějších variantách.

A to podle ní – navzdory skepsi k levnému randění – nemusí být špatná věc. Už během pandemie se podle ní lidé začali zajímat o levnější, nápaditější a často i romantičtější způsoby zamilovaných schůzek. Jako příklad uvádí třeba sledování západu slunce (nebo dokonce jeho společné kreslení), piknik v parku nebo farmářské nákupy pro následné společné vaření.

Ti, kteří se chtějí potkávat tradičním způsobem, si musí sáhnout hlouběji do peněženky a určité napětí může vzniknout ve chvíli, kdy dojde na placení. Nobilová pro Bloomberg uvedla, že většinou pobízí mužské klienty, aby na sebe vzali útratu alespoň na prvním rande.

Dodává ale, že v poslední době muži požadují, aby se účet rozdělil na půl. Je to nová norma, na kterou expertka ženy připravuje. „Džentlmenství se může projevit i jinak,“ říká. „Všímejte si drobností, těch malých znaků galantnosti, na kterých doopravdy záleží.“

Šetrnost k financím je atraktivní

Odborníci také upozorňují na to, že šetrnost k penězům a finanční gramotnost se začínají stávat atraktivními schopnostmi, kterých si lidé cení. Uživatelé aplikace OkCupid, kteří dovedou své finance řešit a plánovat, obdrželi za poslední tři měsíce o šestnáct procent více shod a o sedm procent více lajků oproti těm, kteří svůj rozpočet nijak neřeší.

I když průzkumy zveřejněné agenturou Bloomberg vycházejí z amerických dat, evropští zájemci o seznámení na to nejsou o nic líp. Inflace v zemích eurozóny se po energiích nejvíce promítá právě v cenách potravin, tabáku a alkoholu. V této oblasti dosáhla podle Eurostatu meziroční inflace v červnu 8,9 procenta.

Latest news
Related news

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here